Luisteren naar wat er niet gezegd wordt

Een oud collega (Emile Arts) zei me wel eens wat me altijd is bijgebleven. Hij zei: “Peter als je in een organisatie werkt, moet je naar twee dingen luisteren. Luisteren naar wat er wel en ook niet gezegd wordt. Dat laatste is eigenlijk een zeer krachtig signaal.

Als er nooit gezegd wordt: “Dit is nu een leuk bedrijf om te werken!” of “Jij bent een goede manager”. Dan zou je je eens achter je oren moeten gaan krabben.

Nu 15 jaar verder ligt hier voor mij een mooie koppeling naar wat iedere professionele organisaties tegenwoordig heeft: Kernwaarden.

Het is toch mooi als je in je kernwaarden bijvoorbeeld betrokken hebt opgenomen. (kernwaarden zijn werkwoorden. Door het kiezen van werkwoorden heb je ook iets om aan te werken als mens, team en organisatie). Ben je authentiek in het betrokken zijn naar mensen intern en klanten extern zou het zo maar kunnen zijn dat ze het uitspreken, zonder dat je het vraagt. Dan heb je je doel toch bereikt.

Voor sommige mensen is het een blinde vlek (johari-window) of blijkbaar niet gepast om gedachten uit te spreken die hen bezig houden. Mijn tip is dan ook: ben alert en luister eens of er spontaan gezegd wordt wat je zou willen dat er gezegd wordt.

Plaats een reactie